jennieahlund.blogg.se

Rehabliteringsmedicin

Kategori: Sjukhus och smärta

Igår var jag och träffade en läkare på rehabliteringsmedicin i Sandsviken för att få hjälp med min rygg. Jag har ju haft problem i flera år men tidigare har läkarna bara sagt att de inte är nå fel på min rygg eller att de är benlängdsskillnad och att andra sulor och bättre skor skulle hjälpa mig, men de har de inte gjort. Gav upp hoppet ett tag om att få en smärtfri rygg igen och orkade inte bråka med läkarna nå mer. Men i höstas hade jag så fruktansvärt ont, så jag ringde till vårdcentralen och fick komma till jouren på engång. Då trodde läkaren att jag hade en inflammtion i ryggen och fick muskelavslappnande och inflammatoriskt och sedan förljde vi upp efter några veckor men de hade inte blivit nå bättre. De visade sig även att läkaren jag träffade då på jouren va min husläkare och de va ju bra. Eftersom de inte blivit någon förbättring av tabletterna, så gjorde han massa prover på mig för att utesluta olika sjukdomar. Han kunde int hitta något på proverna och då blev jag skickad på magnetröntgen. 
 
Magnetröntgen visade tre diskbråk, ett i ländryggen och två i bröstryggen men min läkare trodde ändå inte att de berode på dom. Så han skickade först en remiss till Spine center men dom skickade tillbaka remissen för dom inte kunde hjälpa mig. Jag pratade igen med min läkare och då sa han att han skickade en remiss till Sandviken istället, för han kunde inte skicka längre typ eftersom han bara är familjeläkare. 
 
Så igår fick jag komma ner dit och fick träffa en bra läkare som gjorde en undersökning på mig och ställde massa frågor. Hon märkte att jag va lite överrörlig i svanken och att jag svankar för mycket och kom fram till att jag troligen är för svag i dom mindre musklerna i typ bålen. Jag har bra styrka i dom stora muskelgrupperna men dom mindre som är svårare att komma åt och som man inte riktigt tänker på, är jag försvag i. 
Så nu ska jag få börja med något som heter redcord träning, för att stärka dom musklerna. Att jag är försvag i dom gör typ att jag blir stel i bröstryggen och därför får jag ont även där. Så nu har hon skickat till sjukgymnast som kommer att höra av sig till mig sen, vart de nu finns här i närheten. Förhoppningsvis finns de här i min hemstad men vi får se. Ska i alla fall med hjälp av sjukgymnast få börja med redcord träning och sen ha uppföljning i augusti, då hon ringer och kollar hur de har gått. Jag kan även höra av mig om de är något jag funderar över och så. Men de är bara att vänta på att sjukgymnasten ska höra av sig nu. 
 
Jag hoppas detta hjälper nu, skulle vara så skönt att få slippa smärtan. Jag har fått upp hoppet lite men vågar samtidigt inte hoppas för mycket. Men jag ska ge detta ett försök nu i alla fall. 
 
:-)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: